Hoppa till huvudinnehåll Tandhygienist-tidningen

”Har fått möjlighet att fokusera på att vara tandhygienist”

Att starta eget i Norrland

Publicerad: 2024-04-05 16:20

Elin Esbjörnsson tvekade aldrig när chansen dök upp. Att driva tandvårdföretag i Sveriges minsta kommun har visat sig fungera över förväntan – snart två år efter starten.

– Det är det bästa jag gjort och något jag varmt kan rekommendera kollegor om man ser möjligheterna, säger Elin när vi träffas på kliniken i Dorotea.

Det är en vanlig vinterfredag och de sista patienterna för arbetsveckan är på väg att lämna EE tandvård, mitt i samhället.

Elin slår sig ned i väntrummet i det som var en folktandvårdsklinik på 70-talet och sedan hade tre privata ägare innan ”Team EE” – Elin Esbjörnsson som tandhygienist och Emma Danvind som tandläkare – öppnade för patienter 1 juni 2022.

Om vägen dit berättar Elin entusiastiskt och det gick snabbt när den tidigare ägaren sonderade intresset.

– Jag fick erbjudandet att ta över på en måndag, ringde Emma på tisdagen eller onsdagen och på torsdagen sade jag upp mig från Folktandvården, säger Elin med ett leende.

Hon beskriver det som att ”alla bitar föll på plats”.

– Jag bodde i Umeå efter gymnasiet men kommer från grannkommunen Åsele och min man är härifrån Dorotea. Det är första gången som jag driver ett företag men tror också att jag var mentalt redo. Här i inlandet finns många egenföretagare – man måste liksom skapa sina egna förutsättningar.

Elin Esbjörnsson var tidigt inne på att knyta verksamheten nära en tandläkare. Med Emma Danvind klickade samarbetet direkt.

Deras affärsmodell bygger på ett gemensamt bolag som äger kliniken och där de två tandsköterskorna har sin anställning. Kollegorna har också egna bolag för respektive patientintäkter och att täcka upp för det gemensamma bolagets kostnader.

Att det fanns tid några månader att reflektera och planera inför övertagandet ser Elin i efterhand som värdefullt.

– Jag var anställd några månader här på kliniken och det gav tid att lära känna rutiner, patienter och att få bra med tips från förra ägaren. Det gav också tid att ta fram att-göra-listor för respektive fack för det krävs en del tillstånd och annat innan man kan börja.

Vårmånaderna 2022 var viktiga på fler sätt. Elin Esbjörnsson använde tiden för att hämta in kunskap om att driva företag och få viktiga råd.

– Jag fick stöd med budget och hur man kan lägga upp saker. Det som var särskilt bra var att vi kunde få hjälp från olika håll. STHF har ju en egen sektion för företagare som en resurs och utöver det har jag och Emma en gemensam vän som driver ett kvinnligt företagarnätverk i Mora som är driven och har hjälpt till att pusha oss.

Mycket har hänt under två år som privat tandhygienist. Renovering av lokalerna – som kliniken hyr av det kommunala bostadsbolaget – har genomförts med bland annat ny utrustning och nya instrument i de två behandlingsrummen.

På hedersplats i väntrummet står ett pris som Årets nystartsföretag i Dorotea kommun, som är minst i Sverige med drygt 2 300 invånare.

– Jättekul att få priset och annan uppskattning, säger Elin.

Att bygga upp ett stabilt patientunderlag kan te sig riskfyllt med så gles befolkning, men rådande problematik med att locka behandlare till glesbygd gör det snarare till en fördel.

– För fem år sedan fanns fem fasta tandläkare i det här området med tre kommuner. Nu finns ingen på fast basis. Det är klart att det skapar ett stort tryck för att komma till oss och vi har fått mer än 200 nya patienter sedan starten, säger Elin Esbjörnsson.

Lite förvånad är hon över hur bra allting gått.

– Det har funnits lite beredskap på att det kan komma något hack under den här resan med att bygga upp företaget. Men vi har inte upplevt något sådant. Det är nästan så att jag och Emma frågar varandra ibland: när kommer bakslaget?

Vad är det bästa med privat verksamhet?

– Just friheten att styra över jobbet är fantastiskt. Sedan har det gett mig möjlighet också att fokusera på att vara tandhygienist med undersökningar, även en del akuta och att ta tandsten. På Folktandvården behövde man göra en del av tandsköterskans jobb också och det gillade jag inte.

Hon hyllar samarbetet med Emma Danvind.

– Det är en lyx att få jobba med henne och att vi har samma vårdfilosofi där vi är måna om att patienten ska ha en god munhygien och tandstatus innan protetiska ingrepp kan komma ifråga.

– Många tandhygienister i privat regi jobbar kanske annars mer självständigt och skickar remisser till flera tandläkare. Men jag tycker det känns smidig att ha Emma i rummet bredvid och få svar direkt på olika funderingar.

Vad kan du ge för råd till kollegor som har företagarfunderingar?

– Jag tror man måste våga prova. Hjälp finns. Ta den – från facket eller från egna nätverk.

Text och bild: Fredrik Mårtensson

Fakta om Elin Esbjörnsson:

Uppväxt i Åsele, bor i Dorotea med man och två barn. Tandhygienistexamen i Umeå 2007 och har arbetat i Örnsköldsvik, Umeå och Dorotea innan hon tog över klinik i Dorotea tillsammans med tandläkaren Emma Danvind 2022.

Nummer 2